Metoda rekrutacji zbiorowych, połączona z szeroką analizą zachowań i predyspozycji kandydatów
W pracy, które zakłada częsty kontakt pracownika z różnymi kategoriami klientów, istotne są bardzo takie cechy jak : konsekwencja i elastyczność, sumienność i systematyczność, świetna komunikacja interpersonalna i empatyczność.
Jeśli mamy wielu chętnych/kandydatów, z których chcemy wybrać osoby najlepsze lub najbardziej odpowiednie do zasilenia interesującego zespołu, warto wykorzystać elementy rekrutacji typu Assessment Center, służącej badaniu poziomu i oceny kompetencji przyszłych pracowników, na tle zbiorowości.
W klasycznym badaniu assessmentowym , istotna rolę przypisuje się :
Testom psychomotorycznym
Grom symulacyjnym
Ćwiczeniom sytuacyjnym
Wywiadom i prezentacjom pogłębionym
Najbardziej istotnym elementem tej metodologii jest obserwowanie przez wyznaczone osoby (asesorów) poczynań kandydatów i poddawanie tych obserwacji ustalonej analizie na podstawie wcześniej uzgodnionych kryteriów.
Dzięki tej metodzie można ocenić nie tylko poszczególne osoby ale również cale grupy, które tworzą się w czasie ćwiczeń , pod katem późniejszego funkcjonowania w organizacji.
Metoda ta, jeśli kończy się rzetelnym przedstawieniem wyników, daje bardzo dużo nie tylko przyszłemu pracodawcy (menedżerowi) ale również samym kandydatom, co z punktu widzenia oddziaływania społecznego musi wywierać bardzo pozytywny wpływ na ocenę firmy przez kandydatów, nawet w przypadku negatywnego rezultatu.
Porównywanie kandydatów z innymi, często daje korzyści osobiste i bardzo sprzyja samorozwojowi jednostki.