Nieustanne szkolenia - EDUKACJA PRACOWNICZA

CX -CENTRUM EDUKACJI SŁUŻB OBSŁUGI KLIENTA
Przejdź do treści

Menu główne:

Nieustanne szkolenia

EDUKACJA PRACOWNICZA
Szkolenia

Szkolenia moga miec bardzo rózna formę i charakter. Mówiąc ogólnie o szkoleniach, nalezy jak najbardziej precyzyjnie okreslić charakter swoich rozważań i w miare mozliwosci zawęzic obszar dywagacji do np. jeden z wymienionych powyzej formuł:
·         Szkolenia wprowadzające
·         Szkolenia poznawcze
·         Szkolenia merytoryczne
·         Szkolenia narzędziowe
·         Szkolenia procesowe-proceduralne i regulaminowe
·         Szkolenia kompetencyjne
·         Szkolenia pozostałe

Często wykorzystywany termin „szkolenia w firmie” jest terminem zbyt szerokim, by można było jednoznacznie coś omawiać a także skutecznie wyrokować cos na jego temat.
Działy szkoleń, działające w różnych firmach także mają różne zadania i różne formy.

Generalnie jest tak, że jeśli firma zatrudnia często i na dodatek wielu ludzi, to może wykorzystywać wariant szkoleń wyłącznie własnych. Ale częściej, zdecydowanie częściej wszelkie działania szkoleniowe mają charakter doraźny , cykliczny lub/i wynikający z bieżącego charaketru rozwoju firmy, to wewnętrzne komórki szkoleniowe powinny skupiać się na aspektach organizacyjnych , a nie na na samodzielnych działaniach edukacyjnych. Dla każdego szczebla pracowniczego, charakter szkoeln powinien być inny. Im bliżej do zarządu firmy (poziom pracownika w organizacji) tym bardziej pewność co do sensu i charakteru decyzji menedżerskich najwyższego szczebla, powinna być bardziej szczegółowa i zawierac w sobie powinna tajemnice zarządu. Zwykly szkoleniowec wewnętrzny, nie powinien być do tych zagadnień dopuszczany. A swietny trener zewnętrzny jest w stanie sobie z tym poradzić.

W szkoleniach istnieje kilka warstw, rozniacych się natura i specyfiką:
·         Warstwa diagnostyczna, wstepna
·         Warstwa wdrozeniowa
·         Warstwa diagnostyczna okresowa
·         Warstwa rozwoju osobistego pracownika
·         Warstwa edukacyjna
·         Warstwa narzedziowa
·         Warstwa aktualizacji /weryfikacji
Dla każdej z tych warstw wymagane sa zupełnie inne zasady realizacji czyli przygotowania, przebiegu i rozwoju. Każdy typ szkolenia wymaga innego zestawu narzedzi szkoleniowych i innej techniki realizacyjnej

Bardzo wazna jest polityka firmy wobec szkolen, określenie zasad realizacji i harmonogram przebiegu.
Inne osoby (na rozniących się od siebie stanowiskach) wymagają tez innych postaw trenerskich. W przypadku szkolen podstaowowych, najważniejszym jest by zrozumieć i opanować pewien określony obszar wiedzy. Przy szkoleniach rozwijających i menedżerskich bywa, ze istotniejsza jest funkcja swoistego mentoringu, a to musi wunikac wylacznie z postawy prowadzącego, z jego doświadczenia osobistego i dorobku menedżersko-trenerskiego.

Nie można dyskredytować trenerow bez ciekawej przeszlosci zawodowej (zarządzanie zespołami, przedsięwzięciami, strukturami dużych firm) i dydaktycznej , ale ich postawa często uwidacznia rozbieznosci pomiędzy wyuczoną (nie zawsze odpowiednio zrozumiana) teorią a praktyką (skuteczna praktyką).
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego