Ocena zwierzchnika - EDUKACJA PRACOWNICZA

CX -CENTRUM EDUKACJI SŁUŻB OBSŁUGI KLIENTA
Przejdź do treści

Menu główne:

Ocena zwierzchnika

Jak działać by menedżer był ze mnie zadowolony?
 
Pracownik musi być i produktywny, i efektywny, i skuteczny. Klasyczna relacja trójkątna czyli: nie dasz rady spełnić jednocześnie wszystkich trzech parametrów. Ale to, co osiągasz, musi sprawiać powszechne wrażenie, że jest to najbardziej optymalna wersja, ze wszystkich możliwych.

 
Właściciel myśli jeszcze, ze nie może do Ciebie dopłacać lub musi minimalizować ewentualne skutki negatywnych zjawisk, pozostających pod niepełną kontrolą organizacji. Większość z tych elementów może mieć naturę przewidywalną, gdyż to co może mieć istotne znaczenie dla biznesu da się przewidzieć dzięki analizie statystycznej gromadzonych metodycznie danych, uwzgledniającej tendencje i cykliczność zachodzących zjawisk.  

 
Menedżer ma bardzo często wystarczająco silną moc sprawczą, by samodzielnie promować osoby, na których zależy mu najbardziej. Jeśli jest profesjonalistą, nie kieruje się pobudkami sympatyzowania z kimś w sferze prywatnej, tyko uwzględnia cechy, predyspozycje i osiągniecia oraz stosując swój filtr przewidywania ocenia, na ile i jak bardzo, chce dalej z tym kimś pracować.

 
Jeśli jest blisko z pracownikami, jego oceny maja szanse być bezstronne i obiektywne , ale jeśli nie i wysługuje się swoimi pomocnikami, to właśnie oni mogą decydować o Twoim losie.
 
Aby nie dopuścić do działań wymierzonych przeciwko najlepszym pracownikom, wprowadza się do oceny elementy testów, symulacji , egzaminów. Jeśli przygotowują je osoby niezwiązane z pracownikami, istnieje szansa , ze będą obiektywne i … skuteczne. Obnażą słabości najgorszych pracowników i ukażą zalety najlepszych spośród nich. Dlatego, nie powinny być przeprowadzane i przygotowywane przez osoby zaangażowane prywatnie, w ich wyniki.

 
Jeśli powierza się to wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu, należy pamiętać , ze z czasem przestanie on być niezależny. Trzeba go będzie wymienić. W takich przypadkach bardzo korzystnym może okazać się system rotacyjny lub system oceny równoległej, przez dwa niezależne podmioty.

 
Ocena zwierzchnika (wewnętrzna) powinna odbywać się na bardzo jasnych zasadach. Wszyscy powinni być uprzedzeni, jakie parametry będą lub mogą być porównywane i jakie są zasady używanej do tej analizy, metodyki. Ocena roczna nie wystarcza. Należy być w stanie gromadzić i analizować wskaźniki, co najmniej w cyklach miesięcznych.
 
Ale jeśli zasady maja być inne, menedżer musi jednoznacznie określić zasady oceny i sposób wyciągania konsekwencji, w przypadku niespełniania warunków i celów.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego