Warsztaty, to generalnie taki typ szkolenia
interpersonalnego, który wymaga od trenera umiejętności rdzenia sobie z
bieżącymi sprawami i zgłaszanymi na bieżąco problemami zawodowymi/obsługowymi/operacyjnymi.
Warsztaty przeprowadzane są w zdecydowanie mniejszych
grupach szkoleniowych, niż inne formy szkoleniowe. Ilość osób 12- wydaje się ilością absolutnie maksymalną
, by rzeczywiście trener mógł być w stanie ocenić prawidłowo, czy jakieś
zagadnienie zostało zrozumiane i przećwiczone w sposób należyty. Z praktyki
wiadomo , ze w zdecydowanej większości przypadków, zespoły liczniejsze niż tuzin
uczestników, nie powinny być szkolone
metoda warsztatową.
Kolejnym elementem charakterystycznym dla warsztatów jest
bliskość tematyki ćwiczeń z tematami
stanowiącymi pewien problem, w trakcie codziennej pracy ich uczestników.
Najlepiej jest , jeśli przypadki reprezentują najważniejsze lub najliczniej wstępujące
kwestie nurtujące szkolone zespoły, problemy z którymi ciągle borykają się pracownicy.
Merytorycznie, warsztaty mogą trwać krócej niż szkolenia
tradycyjne, nawet 4-6 godzin . Dłuższa ich formuła może wpływać negatywnie na
zapamiętywanie treści , które powinny zostać przekazane w sposób trwały, ich
uczestnikom.
Za warsztat można uznać tez formułę „coachowania” grupy
kilkuosobowej , co nazywane bywa często „coachingiem grupowym” (coaching z
zasady i z reguły występuje w konfiguracji 1:1
i trwa nie dłużej niż 1,5 godziny) , który wymaga tymczasowego
odizolowania uczestników od otoczenia osób aktywnie obsługujących w tym samym
czasie klientów.
Wyniki warsztatów, stopnia zaangażowania, reprezentowanych
postaw , mogą (chociaż nie musza) wpływać na późniejszą ocenę dokonywaną przez menedżera,
mającą formułę oceny długookresowej pracownika. Jednak by zastosować taka
opcje, pracownicy musza być o tym
skutecznie poinformowani wcześniej. Tego wymaga menedżerski profesjonalizm.