Szkolenia tradycyjne,
to tryb pracy z uczestnikami w formule kontaktu bezpośredniego, na wydzielonej,
odseparowanej od wpływu czynników zewnętrznych powierzchni do przeprowadzania
szkoleń tego typu.
Podstawowymi formami
szkolenia są:
·wykład
·pogadanka
·prezentacja
·dyskusja
·ćwiczenia indywidualne
·ćwiczenia zespołowe
·testy i ankiety
·analiza procesu i/lub procedury
·omówienie FAQ
·rywalizacja
·tworzenie dokumentacji
Szkolenia tradycyjne,
to najczęstsza forma edukacyjna, relatywnie łatwa do przygotowania i przeprowadzenia.
Osobami prowadzącymi/moderującymi przebieg tego typu szkolenia może być
pracownik działu szkoleń z odpowiednim stażem, postępujący według przyjętego
uprzednio scenariusza lub trener zewnętrzny, specjalizujący się w konkretnym
obszarze rozważań i prezentujący sobą zdecydowanie wyższy poziom doświadczenia
i wiedzy niż pracownik etatowy.
Niewątpliwa zaletą
przeprowadzania tego typu szkoleń jest niski koszt ich przygotowania i
przeprowadzenia. Wadą, która często im towarzyszy jest bardzo nierównomierne
przyswojenie treści i zakresu szkolenia przez jego uczestników.
W zasadzie każde
szkolenie tego typu powinno zakończyć się testem, pozwalającym określić poziom
przyswojonej i przećwiczonej wiedzy i umiejętności. Inną wadą jest skupianie w
czasie działań szkoleniowych, wobec osób o różnych kompetencjach i
kwalifikacjach, skutkujące niewłaściwa motywacja ich uczestników.
Dodatkowa korzyścią
płynąca wprost z organizacji szkoleń tego typu jest możliwość zastosowania
wielu elementów integracyjnych, wpływających po szkoleniu na relacje pomiędzy
jego uczestnikami.
Czasami jest tak, ze
szkolenie poświęcone jakiemuś zagadnieniu merytorycznemu jest jedynie
pretekstem do tego, by zintegrować i skalibrować zespól zadaniowy. A jeszcze
innym jest możliwość (z której korzysta się raczej bardzo rzadko) przerwania
szkolenia i skierowania jego uczestników do działań doraźnych, wymagających
natychmiastowej interwencji.