Jakość postrzegana jest jako
nieosiągalny wzorzec zachowań, pozbawiony błędów i niedoskonałości. W rzeczywistości, w biznesie ten termin oznacza
oczekiwany stan poziomu obsługi, zapewniający satysfakcję dla wszystkich klientów
uznanych za wartościowych, dla firmy.
Z akademickiego punktu widzenia
jest parametrem dynamicznym, stale podnoszonym, wobec zmieniających się
dynamicznie oczekiwań klientów. Zmienność treści tego terminu jest
charakterystyczna również dla biznesu, ponieważ ten nie znosi próżni, a dzięki
działaniom konkurencji każda przewaga konkurencyjna ma efemeryczny czyli ulotny
charakter i każdorazowo pozostaje tylko kwestią czasu to, jak długo poziom
jakości i jej rozumienie się nie zmienia.
Najprościej rzecz ujmując, jakość
to jednak określony przez organizację stan obsługi gwarantujący firmie zyski,
wynikające również z ograniczenia kosztów obsługi skarg, reklamacji , a także
nieprzypadkowych odejść klienta, od firmy i przejścia do konkurencji.