DYLEMATY ZARZADCZE > DYLEMATY KONTROLI i MONITORINGU
Skuteczne systemy motywacyjne
Jednym z częstszych błędów menedżerskich jest niedoceniana świadomość , że obsadzając stanowiska pracy pracownikami, którzy muszą w pełni przestrzegać procedur działania stworzonych pod konkretne procesy, nie trzeba dbać o satysfakcję i motywację ludzi.
Motywacja ma wynikać z tego, ze kandydat dostał zatrudnienie (znalazł w końcu pracę, której szukał) na stanowisku , na którym już teraz będzie łatwo się utrzymać.
To wielki menedżerski błąd!
Każdą pracę można wykonywać lepiej lub gorzej, wolniej lub szybciej , z konieczności lub z radością pomagania innym.
Każdemu powinno zależeć, by pracownik chciał ją wykonywać jak najlepiej. Jeśli się uda, to najlepiej i dla siebie, i dla firmy i dla klienta. Kiedy jest to możliwe?
Kiedy klient jest mu wdzięczny
Kiedy czuje się doceniony przez pracodawcę
Kiedy koledzy proszą go o pomoc lub interpretacje zdarzeń
Kiedy te same zadania wykonuje szybciej niż inni
Kiedy ocena jego pracy jest lepsza od ocen uzyskanych przez innych pracowników
Kiedy wypracowuje dla firmy większe zyski (oszczędza na kosztach) i odczuwa wdzięczność „firmy” z tego tytułu
Kiedy proponuje mu się inne działania, ciekawsze, bardziej odpowiedzialne, wymagające większej wiedzy i większego doświadczenia
Zawsze, w każdej organizacji ma się jakieś cztery grupy pracowników:
Rewelacyjni- zarabiający i na siebie ale przede wszystkim na firmę
Stabilnie dobrzy – wykonujący prace nieco lepiej od oczekiwań pracodawcy
Dążący do samodzielności i będący na dobrej drodze do tego
Stale popełniający błędy
Każdą z tych grup motywować należy inaczej. Każdy ma prawo wiedzieć, dlaczego wartość jego oceny jest właśnie taka, a nie inna.