struktura formalna - PORTAL CX-CEM

Przejdź do treści

Menu główne:

struktura formalna

Elementy obszaru CX > ORGANIZACJA FIRMY

Struktura organizacji w bardzo duzym stopniu ułatwia lub utrudnia osiagniecie zamierzonego celu. Rozkład i wzajemne połozenie kluczowych dla działania firmy na rynku pionów, czy tez działów, w bardzo duzym stopniu determinuje przebieg wiekszosci procesów obsługowych. Bardzo dobrze przygotowany do swojej pracy menedzer nie bedzie w stanie realizowac załozonych na niego celów, jesli struktura organizacji, wzajemny rozkład działów , nie będą dostosowane do rzeczywistych potrzeb organizacji.


Najprostszym porównaniem jest usytuowanie Działu Sprzedazy. Czy lepiej jest jesli podlega on Dyrektorowi Marketingu czy Dyrektorowi Obsługi Klienta? A moze Dział Sprzedazy powinien byc usytuowany pod Dyrektorem Obsługi Klienta? Niezaleznie od tego kto ma decydujace zdanie w tej kwestii, bardzo wazne jest by struktura była logiczna i by odzwierciedlała rzeczywiste potrzeby.

Każda organizacja tworzona jest w ściśle przwidziany sposób. Działanie spontaniczne, również jest sposobem świadomego oddziaływania włascicieli i osoby zarzadzajace na to, w jaki spo-sób organizacja ma funkcjonować i co wyznacza kierunki, sposób i dynamikę jej rozwoju.
Z punktu widzenia rozwoju organi- zacji, aż trzy sfery struktury firmy mogą oddziaływać na skutecznośc jej działania:
.
Struktura nieformalna stanowi odzwierciedlenie stanu wzajemnych relacji, kształtowanych poza sferą oragnizacyjną. Prywatne sympatie i antypatie wpływaja na tworzenie sie relacji nieformalnych o zabarwieniu silnie towarzyskim, co nie moze nie zostać uwzglednione w e wzajemnym stosunku ludzi do siebie nawzajem.
Struktura formalna jest odwierciedleniem kształtu modelu optymalnego, który powinien być w stanie pozytywnie oddziaływać na organizację, bez wzgledu na to, kto i w jaki sposób nia zarzadza. Pozkazuje ona stopnie zalezności i generalnie zakłada, iz kazdy kto wnarysowanej strukturze znajduje sie na wyzszych jej szczeblach, ma wiekszy wpływ na to, co w organizacji sie dzieje.
STRUKTURA NIEFORMALNA
  • Przewaga znaczenia relacji pozazawodowych nad kompetencjami osób, formalnie odpowiadajacymi za wybrane zadania
  • Bardzo silny, ukryty lub jawny wpływ na decyzje osób formalnie odpowiadajacych za rezultat, bez ponoszenia żadnej wiązącej odpowiedzialności za ewentualne piorazki. Zdarza się, ze nieformalne relacje nie wynikaja z towarzyskich zaszłości ale, co gorsza, stanowią element wywierania wpływu na decyzje w drodze swoistego nieformalnego rewanżu, za poczynione ustepstwa lub za dzielenie sie niewygodna wiedzą
  • Nieformalne oddziaływanie przejawia sie również zawłaszczeniem dostepu do osób zajmujacych ważne stanowiska w firmie oraz na ograniczanie dostepu do informacji mogących miec wpływ na pożniejsze decyzje menedzera
  • Nieformalne relacje moga mieć jedynie wpływ na niezobowiazujace doradzanie i powinno wynikac zawsze z dobrej woli i zobiektywizowanego spojrzenia na problem
  • Zbyt długotrwałe tolerowanie utrzymywania sie zaleznosci nieformalnych na decyzje ( bez formalizacji /legitymizacji formalnej) zawsze powinno byc traktowane jako naduzycie i zwalczane, dla dobra firmy
STRUKTURA FORMALNA
  • Jednoznaczne rozmieszczenie personelu firmy (menedzerskiego, specjalistycznego i pracowniczego) w sposób, który umozliwia łatwą identyfikację sfer wpływów, następstwa podejmowanych decyzji oraz wyznacza strefy współnego działania z innymi jednostkami organizacyjnymi firmy
  • Przejrzystość wzajemnego oddziaływania jednostek strukturalnych i pracowników tych jednostek, na siebie, przy realizowaniu działań bieżących
  • Prosta i łatwa do wykonania zastepowalność osób i funkcji, wynikajaca wprost z przyjetych przez firmę oficjalnych zasad działania
  • Jednoznaczność decyzyjna i odwoławcza
  • Zrozumiały i przejrzysty sposób tworzenia potencjalnych scieżek rozwoju kariery
  • Odpowiedzialność menedzerska wynikajaca wprost z przedstawionych i zatwierdzonych zależnosci i rozkładów
Struktura operacyjna stanowi wypadkową przywilejów, praw, obowiazków i relacji wewnątrz organizacji. Z reguły jej widoczne oddziaływanie jest wynikiem optymalizacji zamierzeń, wyobrażeń i ocen, których znaczenia nikt w firmie nie kwestionuje. Wraz z rozwojem firmy, po przekroczeniu jej optymalnego rozmiaru, struktura operacyjna staje sie postrzegana jako coś, co daje pracownikom i menedzerom nieuprawnione przywileje i wówczas , w mniejszym lub wiekszym stopniu jest zastepowalna elementami charakterystycznymi dla struktury formalnej. Pójscie w drugim kierunku, czyli w kierunku deformalizacji działań, najczesciej jednak prowadzi do swoistej anarchii i generuje duze konflikty personelne i funkcjonalne.

STRUKTURA OPERACYJNA
  • Przewaga znaczenia poziomu kompetencji nad nazwami stanowisk, opisujacych stanowisko i jego miejsce w strukurze
  • Często brak odzwierciedlenia formalnych zaleznosci na siłę i zakres oddziaływania; jest to wynikiem racjonalnego podejścia do kwestii rozwiazywania problemów i bardziej oddaje racjonalnośc podelu postepowania; czasami rodzi to w zespołach konflikty i frustracje, jednak z punktu widzenia skutków, czasami jest lepszym rozwiazaniem kłopotliwych sytuacji, zwłaszcza wówczas, kiedy bardzo liczy sie czas podjecia decyzji
  • Tworzenie się nieformalnych sfer wpływów; jesli wynikaja one z faktycznych kompetencji i stanowią obraz przyszłej struktury (bedącej w duzym stopniu sformalizowaną), pozwala na kształtowanie lepszych relacji miedzyludzich w zespole; często mówi eię, ze struktura operacyjna jest połaczeniem relacji osobistych z kompetencjami, ale niewielu menedzerów potrafi to własciwie wykorzytywac w praktyce; w polityce, model operacyjny często wykorzystywany jest do rzadzenia, bez ponoszenia odpowiedzialności za swoje czyny- jest więc wysoce naganna
  • W przypadkach watpliwych istnieje koniecznośc odwoływania sie do struktur formalnych
  • Budzacy niekiedy kontrowersje sposób podejmowania decji, majacych wpływ na całe jednostki organizacyjne
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego