Szkolenia zdalne, to
szkolenia angażujące grupę uczestników w tym samym czasie, z założeniem, ze
każdy uczestnik może znajdować się sam przed komputerem, lub uczestnicy pracują
w kilku niezależnych grupach, co przyjmuje charakter quasi webinarium.
Niewątpliwym atutem
wynikającym z formy działań jest znaczne obniżenie kosztów przeprowadzenia
szkolenia i relatywnie duża możliwość przeprowadzania szkoleń w trybie
doraźnym, praktycznie w każdej chwili, związanej z nagłym pojawieniem się
takiej szkoleniowej potrzeby.
Istotną rzeczą jest
warsztat moderatora szkolenia. Mniej użyteczne są szkolenia, w trakcie których
uczestnicy nie są widoczni (nie wiadomo czy rzeczywiście biorą udział w
szkoleniu), co jest częstą zmorą płatników i menedżerów tychże uczestników. Nie
jest to realny problem dla szkoleniowca lecz niemożność obserwowania zachowań i
rekcji uczestników, zawsze nieco obniża satysfakcję prowadzącego z
realizowanego działania. W przypadku grup otwartych i hermetycznych charakterów
uczestników, brak reakcji na pytania, brak odpowiedzi, brak reakcji na
przeprowadzane właśnie prezentacje, może doprowadzić do sytuacji, w której
uczestnicy nie angażują się w wystarczającym stopniu w przebieg działań
szkoleniowca i efekt takiego szkolenia jest mierny.
Wówczas to, jedyną
korzyścią dla uczestników jest możliwość oceny własnych kompetencji na tle
prezentowanych kompetencji przedstawicieli innych firm.