spotkania operacyjne - PORTAL CX-CEM

Przejdź do treści

Menu główne:

spotkania operacyjne

Elementy obszaru CX > ZASOBY WIEDZY W FIRMIE
Przywództwo w zespole
Jak przebiegają i po co są zwoływane?
 
Spotkania operacyjne, to cykliczne spotkania grupy osób odpowiedzialnych za wykonywanie zadań, zakwalifikowanych jako istotne, ważne, niezbędne, celowe.

W zależności od stopnia w strukturze organizacyjnej , spotkania te mogą mieć charakter:
 
  • Spotkań cyklicznych ogólno organizacyjnych
  • Spotkań doraźnych , związanych z koniecznością natychmiastowej reakcji na niezaplanowane wydarzenia (personalne, organizacyjne, okolicznościowe)
  • Spotkań cyklicznych celowych, związanych z realizacja konkretnych przedsięwzięć
  • Spotkań doraźnych celowych, wymuszonych zdarzeniami nieprzewidywanymi, które wymuszają natychmiastową reakcję

UWAGI DO ORGANIZACJI SPOTKAŃ W FIRMIE

  • Niezależnie od tego na jakim szczeblu hierarchii i organizacji spotkanie jest organizowane zawsze musi mieć organizatora, osobę odpowiedzialna za jego przebieg. Nie zawsze osobą ta musi być osoba zajmująca najwyższe stanowisko w hierarchii firmy lub działu, należy jedynie dbać by osoba rozgrywającą był ktoś, kto najwięcej skorzysta z jego przeprowadzenia. Może nim być dyrektor, menedżer lub PM (projekt menedżer) , a nigdy nie będzie nim ktoś ze szczebla nie menedżerskiego. Nie będzie nim ani asystent, ani kierownik, ani specjalista. Gospodarzem musi być ktoś, kto jest w stanie podejmować decyzje organizacyjne      (hierarchia stanowisk w firmie-link)
  • Spotkanie powinny trwać wystarczająco długo by omówić wszystkie zaplanowane tematy i dostatecznie krótko, by nie odciągać niepotrzebnie menedżerów i pracowników od ich codziennych , bieżących zadań.
  • Spotkanie miesięczne czy nawet kwartalne nie powinno trwać dłużej niż 2 godziny, a spotkanie tygodniowe lub miesięczne , co najwyżej godzinę ( zakładając, że liczba spraw istotnych nie będzie dłuższa niż 4-6 pozycji)
  • Przed każdym spotkaniem, jego gospodarz musi przesłać stosowane materiały do wcześniejszego przeanalizowania. Rozmowa wówczas przebiega według klucza: zgoda-niezgoda/dyskusja- wnioski lub przeniesienie
  • Jeśli uczestnicy zaskakiwani są tematami o istnieniu lub konieczności omówienia ich nie wiedzieli, wówczas spotkanie niepotrzebnie się wydłuża i nie jest  efektywne.
  • Nie powinno się stosować zasady, ze harmonogram dostarczany jest w chwili rozpoczęcia spotkania, chyba ze mamy do czynienia ze spotkaniem doraźnym a nie planowym.
  • Każdy uczestnik, wymieniony wśród listy uczestników powinien mieć prawo głosu na spotkaniu. Osoby nawet referujące, ale które nie były zaanonsowane, jako uczestnicy, prawa takiego nie mają. Chyba, ze występują w imieniu i na rzecz osoby wymienionej we wcześniejszej korespondencji/dokumentacji.
(technika prowadzenia spotkania operacyjnego link)

Porównując zalety i  wady organizowania spotkań , można przyjąć ogólny obraz ich oceny:

MINUSY
  • Konieczność zebrania w jednym miejscu i czasie wielu osób
  • Konieczność oderwania się od spraw doraźnych
  • Strata czasu na wysłuchiwanie spraw nieistotnych lub małoistotnych, dla niektórych uczestników
  • Konieczność zarezerwowania i przygotowania miejsca umożliwiającego przebieg spotkania
 
 
 
PLUSY
  • Stały kontakt pomiędzy osobami funkcyjnymi w organizacji
  • Brak powtarzania każdemu z osobna tych samych informacji
  • Szybkość działania
  • Szybkość skutków
  • Jednoznaczność wniosków
  • Wspólne kierunki i zasady działania
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego