Najlepszym, zawierającym najwięcej omówionych wariantów
rozpatrywanego zdarzenia, zbiorem służącym edukacji jest korzystanie z zasobów celowych,
dobrych bibliotek. Podział zbiorów tradycyjnie odbywa się wg kryterium autora
oraz tematyki. Jeśli autora poznaliśmy wcześniej lub otrzymaliśmy jego nazwisko,
w polaczeniu z tytułem publikacji, odnalezienie pozycji książkowej jest bardzo
łatwe. Jeśli natomiast poszukujemy publikacji na konkretny temat, to opisy
biblioteczne, w klasycznych bibliotekach, nie dają nam narzędzia do szybkiego
wyszukiwania. Tutaj należy skorzystać z narzędzi elektronicznych, bazodanowych.
Biblioteki pozostają w stagnacji, łatwiej jest, bowiem i
odnaleźć konkretna publikacje i odnaleźć w Sieci wszystkie publikacje na
wybrany ( bardzo precyzyjnie określony) temat.
Ilość książek (tytułów) z roku na rok jest coraz większa,
publikować może w zasadzie każdy. Książki renomowane ( renomowane
książki-renomowanych autorów) mają konkretne recenzje, które mogą być wskazówką
na temat ich wartości merytorycznej. Niestety, w dobie social mediów ,
wystawienie dla beznadziejnej pozycji wielu pozytywnych rekomendacji nie jest
problemem, tak jak i wystawienie złych opinii dla wybitnych pozycji. Tu ważne
jest korzystanie z zasobów branżowych. Instytucje, które rekomendują, ryzykują wiele,
kiedy ich recenzja nie znajdzie potwierdzenia w opinii innych ekspertów. Dlatego
są one (recenzje) prawdziwe. Mogą się one nie pojawić w obiegu publicznym, z
powodu negatywnej opinii środowiska, wydawcy etc. na temat właśnie wartości
intelektualnej pozycji, ale jeśli się pojawiają, to są z pewnością bardzo
wartościowe i należy im zawierzyć.
Środowisko CX-CEM nie doczekało się póki co jednolitego
katalogu świetnych pozycji i tych niepolecanych, ale to tylko kwestia czasu
kiedy i ona powstanie (lista rekomendacyjna portalu CX-BOK- link)
Innym ważnym aspektem jest to, kto z tej wiedzy korzysta. Każda
firma, zatrudniająca nowoczesnych menedżerów, jako swoistą konieczność powinna
posiadać (fizycznie lub wirtualnie w postaci listy i stosownych, aktywnych
linków) swoja bibliotekę. Menedżer musi umieć wskazać miejsca/”zasoby
biblioteczne”, które są dla niego inspiracją oraz pozycje, które z konkretnych
powodów inspiracją nie są i nie będą, ale dotykają konkretnych
tematów/zagadnień. Opieranie się wyłącznie na swoich pomysłach bez możliwości
wskazania źródła inspiracji jest nieprofesjonalne. Nieznajomość trendów,
pozycji literatury fachowej/branżowej, to oznaka ułomności zawodowej i
intelektualnej.
Podmioty tworzące dzisiaj środowiska
branżowe wokół idei customer care/customer experience, chcą ( zresztą bardzo słusznie) zmienić ten trend. Tylko takie
działanie sprawi, ze efektywność, a zwłaszcza skuteczność działań i
pracowniczych, i menedżerskich zdecydowanie się poprawi. A to jest właściwy
kierunek rozwoju branży.