Standardy branzowe - EDUKACJA PRACOWNICZA

CX -CENTRUM EDUKACJI SŁUŻB OBSŁUGI KLIENTA
Przejdź do treści

Menu główne:

Standardy branzowe

aa
Uznawane za wspólne, zasady postępowania
Przestrzeganie zasad obowiązujących wszystkich rynkowych graczy, związanych z określoną branżą lub środowiskiem, to z pewnością kryterium bezpieczeństwa własnych działań i zmniejszenia liczby zdarzeń , których chcielibyśmy ze wszech miar uniknąć.

Każde środowisko kształtuje swoje standardy w sposób zarówno formalny , jak i nieformalny. Spotkania i dyskusje środowiskowe , kończące się wspólnymi ustaleniami, zwyczajowo przyjmują postać zredagowanej notatki z zaleceniami, co i jak powinno być robione, gdzie znajdują się granice akceptacji, kiedy odejście od zasad nie wiąże się z koniecznością poniesienia kary lub kiedy może nastąpić wykluczenie ze współdziałającej na rynku organizacji.

Zwykle o tym zapominamy, ale próbujemy podświadomie wywiązywać się ze wspólnie przyjętych rekomendacji.
Jeśli organizacja ma charakter powszechny, owe rekomendacje z czasem stają się standardami, jeśli ma zaś charakter elitarny, raczej trudno spodziewać się szybko postępującego upowszechniania wspólnej, nowej idei.
Część ustaleń ma odzwierciedlenie w zapisach informacyjnych, pojawiających się w mediach, jak np. ustalenia Stowarzyszenia Polskiego Marketingu SMB, część pozostaje jedynie w sferze życzeniowej.

Powoływanie się na konferencjach, że cos jest standardem, bardzo często jest nadużyciem, nie ma bowiem żadnych podstaw organizacyjno-formalnych. Ma jedynie charakter życzeniowy, a głoszenie tych tez bardziej należy traktować jako wynurzenia eksperckie, a nie przejaw standaryzacji. Jedyna różnica występuje wówczas, kiedy ponad 80% podmiotów określonego typu działających na rynku, deklaruje stosowanie takich zasad (bardziej uznawanie konieczności ich stosowania niż stosowanie w praktyce) ale bardziej powinniśmy mówić wówczas o powszechności występowania, a nie o standardzie. Standard, to określenie dotyczące jakości, a nie ilości.

Potrzeba standaryzacji (określania standardów i ich ram) jest bezdyskusyjna. Doprowadzenie do sytuacji ujednolicenia sposobu działania na rynku przynosi zawsze oszczędności kosztowe dla firm i wzrost skuteczności oddziaływania na klienta (klient myśli: nie szukam alternatywy- gdyż w najlepszych podmiotach, będę miał podobną lub taką samą interpretację zjawiska)


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego